Dziś jest 24 kwietnia 2024 (środa)










 w najnowszym numrze 




Szkolenia kierowców ruszą jesienią
dodano: 2016-06-15

Minister obiecuje, że jeszcze w tym roku ruszy kształcenie kierowców w szkołach zawodowych.

Przedstawiciele ZMPD spotkali się 19 maja 2016 roku z minister edukacji narodowej Anną Zalewską. Uzgodnienia przyjęte podczas rozmowy wskazują na realne szanse uruchomienia kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych w zawodzie kierowca-mechanik już w roku szkolnym 2016/2017, z uzyskaniem przez absolwenta kwalifikacji wstępnej i prawa jazdy w kategorii C.
Stanowi to zwieńczenie kilkuletnich starań Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce o wprowadzenie nauczania w szkołach ponadgimnazjalnych w deficytowym i poszukiwanym na rynku zawodzie kierowcy.

Kategoria C nie jest wykluczona
W trakcie spotkania omówiono główne zagadnienia dotyczące nauczania w zawodzie kierowcy. W listopadzie 2015 roku w wyniku starań i zabiegów ZMPD oraz innych organizacji transportu drogowego MEN wpisało zawód kierowca-mechanik do nowego rozporządzenia. Przy współudziale przedstawicieli środowiska transportu powstała podstawa programowa dla tego zawodu, w której ujęto zagadnienia dotyczące nauczania kierowcy z kat. C. MEN przekazało wówczas swoje obiekcje dotyczące wieku kandydatów oraz trybu przeprowadzania badań psychologicznych kandydatów na kierowców w szkołach zawodowych.
Minister Zalewska poinformowała, że nie są to bariery nie do pokonania, w związku z tym jest szansa podjęcia nauczania w szkołach zawodowych nie tylko kierowców z kat. B i kwalifikacją wstępną, ale też z kat. C - co najmniej w zakresie teoretycznym. Minister zadeklarowała, że w najbliższym czasie zostanie podpisana podstawa programowa w kształcie takim, jaki został opracowany w KOWEZiU w dniach 26 i 27 listopada 2015 roku, tzn. z uwzględnieniem kwalifikacji wstępnej i nauczaniem na prawo jazdy kategorii C. W związku z tym staje się realną możliwość rozpoczęcia nauczania zawodu kierowcy w szkołach zawodowych już w roku szkolnym 2016/2017.
Podczas spotkania minister Zalewska podniosła problem wysokich kosztów i braku zaplecza do zajęć praktycznych w szkołach zawodowych. Przedstawiciele ZMPD zadeklarowali pomoc w wyszukiwaniu bazy i pojazdów do organizowania zajęć praktycznych.
Uczestniczący w spotkaniu przedstawiciele ZMPD: prezes Jan Buczek,  przewodniczący Komisji ds. szkoleń Euzebiusz Gawrysiuk i dyrektor Centralnego Ośrodka Szkoleń ZMPD Euzebiusz Jasiński przekazali minister Zalewskiej materiały dotyczące nauczania zawodu kierowcy w innych krajach oraz opracowania wskazujące na pogłębiający się deficyt kierowców w Polsce.

Najstarsi kierowcy
Według badań przeprowadzonych przez portal barometrzawodow.pl, w pięciu województwach kierowca samochodu ciężarowego lub autobusu jest najbardziej poszukiwanym specjalistą, a w trzech kolejnych ta specjalność wymieniana jest na drugim miejscu.
Według Instytutu Transportu Samochodowego, w kraju brakuje 30 tys. kierowców zawodowych. Przedsiębiorcy zapewniają, że mogliby powiększyć floty, jednak z braku kierowców nie mogą tego uczynić.
Tymczasem od 1986 roku nie ma w kraju państwowego systemu szkolenia kierowców. Jest ich zatem coraz mniej. Prawdziwa zapaść nastąpiła w najmłodszych rocznikach, mających od 18 do 24 lat – tylko 26 tys. osób ma uprawnienia kategorii C+E. Nawet biorąc pod uwagę, że ta grupa obejmuje tylko 5 roczników, a nie 10 jak kolejne, skala redukcji jest bardzo niepokojąca.
Porównajmy spadek liczby osób z uprawnieniami do zmian w populacji. Według danych GUS mężczyzn w wieku 18-24 lat było na koniec 2014 roku 1 756,6 tys. Natomiast w grupie wiekowej od 55 do 64 lat było 2 637,3 tys., a zatem o 66,6 proc. więcej. Tymczasem osób z uprawnieniami C+E było wśród starszych roczników o 91,3 proc. więcej! Innymi słowy liczba kierowców zmalała dwunastokrotnie, gdy populacja zmniejszyła się o dwie trzecie.
Sporządzone przez MSWiA statystyki wydanych na koniec 2014 roku praw jazdy kategorii C+E wskazują, że obejmująca 15 lat grupa wiekowa od 18 do 34 roku życia liczy 218,4 tys. osób, gdy najliczniejsza jest grupa kierowców mających ponad 65 lat: 301,2 tys. Zakładając, że są to w większości emeryci, zwróćmy uwagę, że kolejna najliczniejsza grupa wiekowa to osoby mające od 55 do 64 lat – liczy ona 299,5 tys. osób.
Zatem przystąpienie do kształcenia kierowców jest pilnie potrzebne i jest to ostatni dzwonek, aby zapewnić branży dopływ świeżych kadr.

Autor: Robert Przybylski

     
drukuj | powrót »



 
banery reklamowe



(c). 2012 ZMPD. Wszelkie prawa zastrzezone.