Dziś jest 19 kwietnia 2024 (piątek)










 w najnowszym numrze 




Dyplomaci o Calais
dodano: 2016-10-28

Po niefortunnej wypowiedzi ministra spraw zagranicznych Witolda Waszczykowskiego, który uznał problemy kierowców w Calais za niepoważne, sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Jan Dziedziczak poinformował w piśmie z 5 października prezesa Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jana Buczka, że rząd polski przykłada bardzo dużą wagę do zapewnienia bezpieczeństwa obywatelom polskim przebywającym za granicą.
Sekretarz stanu przypomniał, że władze francuskie podwoiły w stosunku do 2014 roku liczbę policjantów i funkcjonariuszy straży granicznej pilnujących terminal i jego okolice. Władze brytyjskie finansują budowę wzdłuż drogi dojazdowej do portu kilometrowego muru o wysokości czterech metrów.
Pod naciskiem Zrzeszenia, domagającego się lepszej ochrony dla polskich kierowców, ministerstwo interweniowało we Francji. Ambasador RP we Francji skierował do francuskiego MSZ notę 19 sierpnia i następnie 19 września. Wystąpił także do francuskiego MSW z prośbą o przyjęcie chargé d’affaires na najwyższym możliwym szczeblu. 16 września odbyło się spotkanie ambasadora z dyrektorem Departamentu Europy francuskiego MSZ.
W spotkaniu korpusu konsularnego w sprawie sytuacji na terminalu w Calais, 12 września uczestniczyli konsulowie z Polski, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Łotwy, Węgier, Czech, Słowacji i Rumunii. Konsulowie ocenili działania strony francuskiej jako nieprzynoszące oczekiwanego rezultatu. Jednocześnie wskazali, że kierowcy nie zawsze stosują się do zaleceń służb francuskich, dotyczących zmiany tras i unikania przepraw nocą. Problemem jest także działanie grup zorganizowanej przestępczości.
MSZ w liście do Zrzeszenia sygnalizuje, że władze brytyjskie przygotowują nowe zasady stosowania zabezpieczeń i nakładania kar na kierowców i przewoźników. Sankcje mają być nakładane na firmy i kierowców w przypadku niestosowania wymaganych zabezpieczeń.
Do Wydziału Konsularnego Ambasady RP w Londynie wpływa 3-4 próśb miesięcznie o interwencję. Większość zgłoszeń dotyczy pomocy w odzyskaniu pojazdu i ładunku oraz umorzenia kary, rzadziej zapewnienia polskojęzycznego adwokata i uzyskania warunkowego zwolnienia. Z obserwacji urzędu wynika, że trudności w samodzielnym wyjaśnieniu sprawy spowodowane są nieznajomością języka angielskiego przez kierowców.
Kwestię bezpieczeństwa polskich kierowców podjęła także premier Beata Szydło w rozmowie z prezydentem Francji Francois Hollandem podczas nieformalnego szczytu Unii Europejskiej w Bratysławie.
Z polecenia ministra Waszczykowskiego konsul RP oraz oficer łącznikowy policji polskiej we Francji spotkali się 23 września z podprefektem Calais, szefem komisariatu policji w Calais, proboszczem parafii Polskiej Misji Katolickiej w Dunkierce oraz sekretarzem generalnym Narodowej Federacji Przewoźników Drogowych regionu Pas-de-Calais.
Dzień wcześniej szef MSZ wezwał chargé d’affaires Ambasady Francji w Warszawie i przekazał zastrzeżenia strony polskiej do nieadekwatnej reakcji władz francuskich na incydenty z udziałem polskich kierowców w okolicach Calais. Przedstawiciel Francji poinformował, że do końca roku zostanie oddana do użytku kierowców powiększona strefa buforowa.
Powstanie także mur chroniący przed atakami pojazdy na obwodnicy. Na autostradzie A16 władze wprowadziły oświetlenie i zabezpieczenie przeciwwłamaniowe muru. Podobne środki bezpieczeństwa zostały zastosowane wokół terminalu Eurotunelu
i w Dunkierce.
Sekretarz stanu w MSZ Jan Dziedziczak dodaje, że omówienie kwestii bezpieczeństwa polskich kierowców we Francji przewidziane jest również podczas najbliższych polsko-francuskich konsultacji międzyrządowych
w październiku.

Autor: Robert Przybylski

     
drukuj | powrót »



 
banery reklamowe



(c). 2012 ZMPD. Wszelkie prawa zastrzezone.