Dziś jest 26 kwietnia 2024 (piątek)










 w najnowszym numrze 




Spotkanie w Druskiennikach
dodano: 2016-08-26

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce - ZMPD i LINAVA - Litewskie Narodowe Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych współpracują ze sobą już od wielu lat. Współpracę tę trzeba bezwzględnie rozwijać i wzmacniać, bowiem wiele krajów zaczyna stosować praktyki protekcjonistyczne, które jednakowo uderzają w polskich i w litewskich przewoźników drogowych.

Ttylko wspólne działanie może przynieść pozytywne efekty, zatem trzeba znaleźć więcej koalicjantów do podejmowania wspólnych inicjatyw. Ich celem ma być sprzeciw wobec negatywnych dla przewoźników z naszych krajów działań innych państw. Realizacji tej koncepcji miało służyć posiedzenie zarządów obu stowarzyszeń, które odbyło się 8 lipca 2016 r. w Druskiennikach na Litwie.
Pierwsza część spotkania poświęcona była wymianie informacji związanych z prowadzonymi przez polskich i litewskich przewoźników przewozami międzynarodowymi, szczególnie przy tranzytowaniu terytorium Polski i Litwy, jak również wymianie zezwoleń „kraje trzecie” na przewozy międzynarodowe pomiędzy obydwoma krajami. Rozmawiano także o bezpieczeństwie przewozów wykonywanych przez polskich i litewskich kierowców.
W kolejnej części posiedzenia wymieniono się doświadczeniami w wykonywaniu przewozów, ze szczególnym uwzględnieniem przewozów do Federacji Rosyjskiej. Rozmawiano także o przewozach realizowanych z Włoch i problemach, jakie stwarzają włoskie służby kontrolne. Pozytywnie oceniono działania obu organizacji w tej sprawie, które wspólnie ze stowarzyszeniami przewoźników z Estonii i Łotwy przeprowadziły interwencję na arenie Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego. 
Najwięcej czasu poświęcono kwestiom związanym z protekcjonizmem niektórych krajów w zakresie transportu drogowego. O działaniach protekcjonistycznych można mówić zarówno za strony krajów – członków Unii Europejskiej, jak również krajów pozaunijnych. Protekcjonizm przybiera tutaj różne formy. Bo niczym innym jak protekcjonizmem jest narzucanie przez niektóre kraje unijne obowiązku stosowania na ich terytorium (Niemcy, Francja, Austria) ich minimalnych stawek wynagrodzenia kierowców w transporcie międzynarodowym wraz z wprowadzeniem obowiązku przygotowywania dokumentów płacowych w językach tych krajów, czy też - jak we Francji - ustanowiania specjalnego przedstawiciela w tym kraju. Powoduje to dodatkowy wysiłek administracyjny, dodatkowe koszty, oznacza ingerowanie w dokumentację personalną, płacową i handlową firm, przy jednoczesnym zignorowaniu ekonomicznych realiów Europy i zróżnicowania socjalnego poszczególnych państw członkowskich. Oznacza więc faktyczne ograniczenie wolnej konkurencji i niedopuszczalną pomoc państwa dla własnych przewoźników,
a w konsekwencji naruszenie traktatowych swobód: świadczenia usług i przepływu towarów.
Protekcjonizmem jest także ograniczanie kierowcom możliwości noclegu w kabinie pojazdu, wprowadzone przez władze francuskie i belgijskie. Wiele krajów pozaunijnych wprowadza ograniczenia w wymianie niektórych rodzajów zezwoleń na wykonywanie międzynarodowych przewozów drogowych, a jednocześnie ich służby kontrolne stosują różne interpretacje przedstawianych przez przewoźników dokumentów dla oceny rodzaju wykonywanego przewozu. Problemy takie mają przewoźnicy obu krajów chociażby z przewozami do Kazachstanu czy Turcji.
Przedstawiciele obu stowarzyszeń doszli do wspólnego wniosku, że należy bezwzględnie przeciwdziałać takim praktykom, podejmując różne formy protestu i budując jak największą koalicję krajów i stowarzyszeń popierających takie stanowisko. W tym kontekście obie strony wysoko oceniły zorganizowaną z inicjatywy ZMPD akcję protestacyjną przeciwko narzuceniu przez Francję dekretu o minimalnym wynagrodzeniu, przeprowadzoną przed ambasadami Francji i przedstawicielstwami Komisji Europejskiej w 12 stolicach europejskich, a następnie pikietę przed siedzibą Komisji Europejskiej w Brukseli. Zastanawiano się nad innymi sposobami i formami akcji protestacyjnych w przyszłości. 
Podczas spotkania podjęto także dyskusję na temat zaproponowanej przez Komisję Europejską zmiany Dyrektywy 96/71 w sprawie delegowania pracowników w ramach świadczenia usług. Obie organizacje uważają, że kierowcy pojazdów w przewozach międzynarodowych nie mogą być objęci działaniem tej dyrektywy i będą podejmowały wszystkie możliwe inicjatywy, aby rządy obu naszych krajów nie dopuściły do niekorzystnych rozwiązań. Będą również prowadziły postępowanie zmierzające do włączenia organizacji przewoźników z innych krajów do wspólnych akcji. 
Prezesi obu organizacji podpisali „Porozumienie o współpracy” oraz deklarację o dalszej organizacji wspólnych działań w zakresie omawianych podczas posiedzenia problemów oraz takich, które mogą się pojawić w przyszłości. 

Autor: Tadeusz Wilk

     
drukuj | powrót »



 
banery reklamowe



(c). 2012 ZMPD. Wszelkie prawa zastrzezone.