Dziś jest 27 kwietnia 2024 (sobota)










 w najnowszym numrze 




e-Rejestr już w przygotowaniu
dodano: 2016-12-13

Dopiero za rok ruszy rejestr wykroczeń firm transportowych, który ma być batem na nieuczciwych przedsiębiorców.

Po półrocznych dyskusjach 4 listopada 2016 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o transporcie drogowym, wymuszoną przez unijny pakiet drogowy, czyli trzy rozporządzenia: 1071, 1072 i 1073 z 2009 roku. Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, czyli 15 grudnia br. Najpoważniejszą zmianą jest wprowadzenie krajowego rejestru elektronicznego przedsiębiorców transportu drogowego (KREPTD). Polska , podobnie jaki i pozostałe kraje UE, była zobowiązana do wprowadzenia rejestru do końca 2012 roku, jednak zacznie on działać najpóźniej 30 listopada 2017 roku i będzie prowadzony przez  Głównego Inspektora Transportu Drogowego.
Dzięki działaniom Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych sankcje wobec przedsiębiorców przewidziane przez znowelizowaną ustawę nie będą tak bolesne. Przede wszystkim rząd wycofał się z zapisu, że za naruszenia obejmujące przypadki niewłaściwego wykorzystywania świadectw kierowców przedsiębiorca może zostać pozbawiony licencji wspólnotowej.

Kategorie naruszeń
Ostatecznie ustawa odwołuje się do rozporządzenia  Komisji (UE) nr 2016/403, które ustanawia wspólny wykaz kategorii, rodzajów i stopni poważnych naruszeń przepisów unijnych w komercyjnym transporcie drogowym.
Przy obliczaniu częstotliwości występowania wielokrotnych naruszeń państwa członkowskie biorą pod uwagę następujące czynniki:
a) wagę naruszenia (poważne naruszenia PN i bardzo poważne naruszenia BPN);
b) czas (okres przynajmniej roku od daty kontroli);
c) liczbę kierowców wykonujących operacje transportowe, którymi kieruje zarządzający transportem (średnio na rok).
Biorąc pod uwagę potencjał stworzenia zagrożenia dla bezpieczeństwa drogowego, maksymalna częstotliwość poważnych naruszeń, powyżej której powinny one być uznawane za poważniejsze, ustalana jest w następujący sposób:
3 PN/na kierowcę/na rok równoważne jest 1 BPN
3 BPN/na kierowcę/na rok powodują uruchomienie krajowej procedury w sprawie oceny dobrej reputacji.
Liczba naruszeń w przeliczeniu na kierowcę na rok stanowi średnią wartość obliczoną poprzez podzielenie całkowitej liczby wszystkich naruszeń o tym samym poziomie wagi (PN lub BPN) przez średnią liczbę kierowców zatrudnionych w ciągu roku.
Procedura badania dobrej reputacji dotyczy przedsiębiorcy, zarządzającego transportem oraz osoby wyznaczonej do wykonywania zadań zarządzającego transportem. Chodzi o to, by za jednego nieuczciwego kierowcę nie cierpieli inni, którzy wraz z wycofaniem licencji pozbawieni byliby pracy.

Sankcje
Trzy poważne naruszenia lub jedno bardzo poważne naruszenie, w przeliczeniu na kierowcę na rok w danym przedsiębiorstwie, powoduje wydanie przez właściwy organ przedsiębiorcy mającemu siedzibę na terytorium RP ostrzeżenia o możliwości wszczęcia procedury cofnięcia wypisów z licencji wspólnotowej.
W przypadku stwierdzenia drugiego bardzo poważnego naruszania, w ciągu roku od dnia wystosowania ostrzeżenia, właściwy organ dokonuje, w drodze decyzji administracyjnej:
a) cofnięcia na okres 3 miesięcy
20 proc. wypisów z licencji wspólnotowej oraz zawieszenia wydawania dodatkowych wypisów z licencji wspólnotowej na okres 6 miesięcy – w przypadku posiadania przez przedsiębiorcę więcej niż 10 wypisów z licencji wspólnotowej,
b) cofnięcia 1 wypisu z licencji wspólnotowej na okres 3 miesięcy oraz zawieszenia wydawania dodatkowych wypisów z licencji wspólnotowej na okres 6 miesięcy – w przypadku posiadania przez przedsiębiorcę od 2 do 10 wypisów z licencji wspólnotowej,
c) zawieszenia wydawania dodatkowych wypisów z licencji wspólnotowej na okres 6 miesięcy – w przypadku posiadania przez przedsiębiorcę
1 wypisu z licencji wspólnotowej.
W przypadku stwierdzenia trzeciego bardzo poważnego naruszenia, w ciągu roku od dnia wystosowania ostrzeżenia, właściwy organ wszczyna postępowanie administracyjne w zakresie spełniania wymogu dobrej reputacji.
Ostrzeżenie uznaje się za niebyłe po upływie roku od dnia stwierdzenia przez właściwy organ bardzo poważnego naruszenia, na podstawie którego wystosowano to ostrzeżenie.
Przedsiębiorca zwraca cofnięte wypisy z licencji do organu, który je wydał, w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja o cofnięciu stała się ostateczna.
Dużym sukcesem ZMPD jest także wprowadzenie zapisu, aby przy dokonywaniu oceny dobrej reputacji, organ brał pod uwagę m.in. opinię organizacji o zasięgu ogólnokrajowym zrzeszającej przewoźników drogowych działających min. 3 lata.

Autor: Robert Przybylski

     
drukuj | powrót »



 
banery reklamowe



(c). 2012 ZMPD. Wszelkie prawa zastrzezone.