Dziś jest 08 maja 2024 (środa)










 w najnowszym numrze 




ZMPD przeciw zapisom Pakietu Mobilności
dodano: 2017-06-27

Zaledwie tydzień po ogłoszeniu przez Komisję Europejską propozycji założeń Pakietu Mobilności, ZMPD rozpoczęło w Brukseli działania lobbingowe, których celem jest zmiana zawartych w nim przepisów niezgodnych z interesem branży.

O ostatecznym kształcie nowych aktów prawnych zadecyduje Rada UE i Parlament Europejski, więc działania ZMPD skupiają się przede wszystkim na przekonaniu do swoich racji przedstawicieli tych dwóch instytucji europejskich.
Okazją do inauguracji nowej kampanii na forum UE było odbywające się 7 czerwca br. w siedzibie Parlamentu Europejskiego seminarium nt. "Pakiet Drogowy - kwestie socjalne i zatrudnienie w transporcie", współorganizowane przez polskie posłanki do Parlamentu Europejskiego Danutę Jazłowiecką i Elżbietę Łukacijewską z Europejskiej Partii Ludowej.
W wydarzeniu udział wzięło kilkudziesięciu uczestników – posłów do PE, przedstawicieli Komisji Europejskiej oraz reprezentantów licznych organizacji transportowych z całej Europy. Wśród gości znalazła się także delegacja ZMPD na czele z prezesem Zrzeszenia Janem Buczkiem.
Celem konferencji było przeprowadzenie wstępnej analizy założeń Pakietu oraz poznanie opinii poszczególnych interesariuszy reprezentujących europejski sektor transportu drogowego na temat zawartych w nim propozycji rozwiązań. Wśród zaproszonych panelistów znaleźli się przedstawiciele Komisji Europejskiej, reprezentanci organizacji z sektora transportu, krajowi inspektorzy pracy oraz przedstawiciele firm transportowych aktywnych na europejskim rynku.

Sankcjonowanie protekcjonistycznych praktyk
Jednym z mówców był Szymon Wądołowski, reprezentujący ZMPD i firmę Adampol, który przedstawił możliwe konsekwencje ewentualnego zastosowania w praktyce wybranych regulacji z Pakietu Mobilności oraz ich negatywny wpływ na funkcjonowanie całej branży transportowej. Wądołowski zaapelował do zgromadzonych parlamentarzystów o rewizję niekorzystnych zapisów i umożliwienie europejskim przewoźnikom prowadzenia działalności w uczciwych warunkach rynkowych.
Podczas seminarium przewidziano także czas na sesję pytań i odpowiedzi, w której głos zabrał m.in. prezes ZMPD Jan Buczek.
Zdecydowanie skrytykował propozycje KE, podkreślając, iż wbrew wcześniejszym deklaracjom w przedstawionym projekcie nie wzięła pod uwagę głosu organizacji i firm z Europy Środkowo-Wschodniej, wyrażonego choćby w przeprowadzonych na przestrzeni ostatnich miesięcy licznych analizach i badaniach, w pracach nad którymi aktywnie uczestniczyło także Zrzeszenie.
Zdaniem prezesa Buczka takie podejście doprowadziło do sytuacji, w której propozycja KE wygląda na próbę prawnego usankcjonowania protekcjonistycznych praktyk, wprowadzanych sukcesywnie na przestrzeni ostatnich lat przez kolejne kraje Europy Zachodniej. W podobnym tonie wypowiadali się także inni dyskutanci, który negowali obejmowanie zasadami delegowania z natury mobilnego sektora transportu.

Mocne wsparcie
Wizyta w Brukseli delegacji ZMPD była także okazją do szeregu dodatkowych spotkań, służących zapoznaniu się z oceną założeń Pakietu przez przedstawicieli poszczególnych instytucji europejskich, zaprezentowania stanowiska polskich przewoźników oraz budowania frontu poparcia dla polskich postulatów. Rozmowy z posłem do PE prof. Bogusławem Liberadzkim oraz szefową Wydziału ds. Polityki Transportowej w Stałym Przedstawicielstwie RP przy UE Justyną Bartnicką pokazały, iż zarówno w Parlamencie Europejskim, jak i w Radzie UE możemy liczyć na silne wsparcie służące obronie naszych interesów. W szczególności na forum tej drugiej instytucji wciąż rysuje się silny, liczący kilkanaście krajów front sprzeciwu wobec propozycji KE.

Autor: Piotr Szymański

     
drukuj | powrót »



 
banery reklamowe



(c). 2012 ZMPD. Wszelkie prawa zastrzezone.