Od 1 września 2019 roku w podstawie programowej szkół branżowych będzie kat. C. Tak więc absolwent szkoły branżowej I stopnia zgodnie z programem zdobędzie prawo jazdy kat. B, kat. C oraz świadectwo kwalifikacji. To powód do wielkiej satysfakcji ZMPD i zwieńczenie 10-letnich starań o przywrócenie nauczania zawodu kierowcy w szkołach publicznych. Ministerstwo Edukacji Narodowej deklaruje podpisanie do końca roku rozporządzenia wprowadzającego nową podstawę programową dla zawodu kierowca-mechanik i technik transportu drogowego. W szkole branżowej I stopnia program obejmie naukę na prawo jazdy kat. C, w szkole branżowej II stopnia uczeń będzie mógł uzyskać prawo jazdy C+E. Absolwent szkoły branżowej I stopnia kategorię E może uzyskać na własny koszt lub wystąpić o sfinansowanie kursu i egzaminu z urzędu pracy. Takie informacje dyrektor Departamentu Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego MEN Urszula Martynowicz przekazała 3 grudnia uczestnikom spotkania w ministerstwie, poświęconego wypracowaniu ostatecznej wersji podstaw programowych. W tym spotkaniu brali udział m.in. przedstawiciele organizacji przewoźników.
Projekt rozporządzenia został skierowany do społecznych konsultacji, które potrwają do końca miesiąca. Przedstawiciel ZMPD Euzebiusz Gawrysiuk i zarazem konsultant ze strony pracodawców przypomina, że 30 listopada weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo oświatowe, której zapisami usunięto bariery w nauczaniu kategorii C w szkołach branżowych I stopnia. Zniesiono limit wieku w przystąpieniu do nauki kat. C, wprowadzono możliwość wydawania orzeczeń psychologicznych przed rozpoczęciem nauki i postanowiono, że opłaty za te badania będą ponosić samorządy. W nowelizacji znalazł się również zapis, że praktyczna nauka zawodu będzie mogła się odbywać u pracodawców. Projekt budżetowy zakłada ponadto wzrost subwencji oświatowych, na które w budżecie resort przeznaczył 45,9 mld zł, o 2,8 mld zł więcej od tegorocznej. Nowy jest także podział pieniędzy - nowy mechanizm przyznaje większe dofinansowanie nauki zawodów deficytowych, jak np. kierowcy zawodowi. MEN zaproponował w ustawie budżetowej na 2019 rok powiązanie nauki zawodów deficytowych z subwencją. Standardowo na jednego ucznia wynosi ona na 5593 zł, ale w przypadku zawodów deficytowych szkoła otrzyma dodatkowo 1120 zł. Subwencja uwzględnia także wzrost liczby etatów w szkołach i podwyżki dla nauczycieli, a także dopłaty 8-10 tys. zł dla przedsiębiorców umożliwiających uczniom dostęp do praktyk. Ministerstwo nie zapomniało o trzech rocznikach szkół branżowych I stopnia, które już uczęszczają do klas o profilu kierowca-mechanik. Program nauczania nie obejmował kategorii C, zatem aby wyrównać szansę i dać tej młodzieży możliwość zdobycia takich samych kwalifikacji jak rocznikom, które rozpoczną naukę 1 września 2019 roku, MEN przewiduje nauczanie na kat. C z rezerwy godzinowej dyrekcji szkoły. Rezerwa wynosi 300 godzin (przy 1600 godzinach przeznaczonych na kształcenie ucznia) i przeznaczona jest np. na zajęcia wyrównawcze lub zdobycie innych kwalifikacji, jak np. obsługa wind załadowczych lub wózków widłowych. Wydatki zostaną pokryte z subwencji oświatowej. Nauczycielstwa Polskiego uważa, że dla osiągnięcia wszystkich celów postawionych przez projekt budżetowy podziału subwencji oświatowej zabraknie 30 mln zł.
Autor: Robert Przybylski |